
Reflecteren op hoog risicogedrag bij cliënten
In een andere casus ging het om twee cliënten waarbij grensoverschrijdend gedrag had plaatsgevonden. Dit zorgde bij het team voor verbazing en verdriet. Hoe hadden ze dit kunnen missen, terwijl ze al zoveel goed deden om dit te voorkomen? In ons gesprek met de leiding van dit team was er geen twijfel over dat ze van de casus wilden leren. We kwamen tot de conclusie dat het proces van leren verstoord zou worden als we dit zouden aanpakken met individuele interviews en een onderzoeksrapport. Na overleg met de teamleider besloot de directie om de casus via Learning Teams te onderzoeken.
Er werden twee sessies gepland: de ochtendsessie had als doel om alle beelden met elkaar uit te wisselen. De groep luisterde naar elkaar en stelde vragen: ‘Wie stond waar? Wie deed wat? Wat zag je/wat zag je niet? Hoe voelde je je?’ Na twee uur was het hele plaatje compleet. Terwijl we naar de lunch liepen, was er een gevoel van berusting onder de deelnemers. Een van hen zei: “Fijn om zo ieders stem te horen” en “Goed dat we hier alle tijd voor namen.” Na de lunch startte de middagsessie, waarin we gezamenlijk analyseerden wat we leerden van de verschillende beelden. In deze sessie stonden twee belangrijke vragen centraal:
- Wat willen we vasthouden/blijven doen?
- Wat willen we leren/anders doen?
Opvallend in deze sessie was de energie die vrijkwam. De deelnemers concludeerden dat ze al een hoge kwaliteit leveren voor cliënten met hoog risicogedrag. Dit bleek heel concreet uit een flipover vol nuttige vangnetten. Dit maakte hen trots. Maar snel daarna realiseerden ze zich dat ze niet altijd 100% van de tijd scherp kunnen zijn. Dit leidde tot een verbeteractie: er werd besloten om periodiek een extern expert in te schakelen die met het team spart over hoog risicogedrag, cliëntdossiers doorneemt en feedback geeft. De methodiek Learning Teams hoeft dus zeker geen lange lijst met verbeteracties op te leveren; soms is één sterke actie al voldoende.
Training Faciliteren van Learning Teams
Wil je een verdieping op dit onderwerp? Volg dan de onze training 'Faciliteren van Learning Teams'. Leer van diverse senior experts, met ruime ervaring op het gebied van calamiteitenonderzoek en Learning Teams, hoe je deze methode toepast. Ook ontvang je praktische handvatten. Meer weten?

Meer weten over dit onderwerp? Bel ons!

